


КРИТЕРИЈУМИ ОЦЕЊИВАЊА У ЧЕТВРТОМ РАЗРЕДУ
Критеријуми оцењивања се могу поделити у две групе:
- Општи критеријуми за оцењивање
- Посебни критеријуми за оцењивање
ОПШТИ КРИТЕРИЈУМИ ЗА ОЦЕЊИВАЊЕ | КОМПОНЕНТЕ ОЦЕЊИВАЊА | |
1. | Контролни и писмени задаци и вежбе | |
2. | Тестови знања | |
3. | Усмени одговори ученика | |
4. | Домаћи задаци | |
5. | Активност у групном раду и радионици | |
6. | Ангажовање на часу и однос према раду |
Опис
ОПШТИ КРИТЕРИЈУМИ ЗА ОЦЕЊИВАЊЕ
Контролни и писмени задаци и вежбе
Писмени (писани) задаци су провера савладаности писменог (писаног) изражавања ученика и подразумевају учеников самостални рад. Уколико наставник утврди да је ученик преписао (плагирао) туђ рад у било којој мери, сматра се да ученик није одговорио на задатак и добија оцену недовољан (1).
Tоком писане провере знања није дозвољена употреба помоћних средстава (мобилини телефони, свеске, цедуљице, књиге) и преписивање. Употреба оваквих средстава означава тежу повреду радних обавеза ученика по ЗОСОВ-у члан 83.
Писане провере знања треба да буду написане читко и уредно.
Тестови знања се бодују и оцењују према предложеном критеријуму. За нестандардизоване тестове критеријум је следећи:
Ученик који на писаној провери оствари бар 86% од укупног броја поена не може бити оцењен оценом мањом од 5.
Ученик који на писаној провери оствари најмање 71% од укупног броја поена не може бити оцењен оценом мањом од 4.
Ученик који на писаној провери оствари најмање 55% од укупног броја поена не може бити оцењен оценом мањом од 3
Ученик који на писаној провери оствари најмање 40% од укупног броја поена не може бити оцењен оценом мањом од 2.
Предлог скале за бодовање:
ОЦЕНА | ПРОЦЕНАТ ОСВОЈЕНИХ БОДОВА | ОБРАЗОВНИ НИВО | ПРЕМА БЛУМОВОЈ ТАКСОНОМИЈИ |
Недовољан (1) | 0 – 39
| Основни ниво | неразумевање и непознавање |
Довољан (2) | 40 – 54
| Основни ниво | препознавање |
Добар (3) | 55 – 69
| Средњи ниво | репродукција |
Врло добар (4) | 71 – 85 | Средњи ниво | разумевање
|
Одличан (5) | 86 – 100
| Напредни ниво | примена, анализа, процена |
Усмене провере знања
У складу са Правилником о оцењивању, ученик се на усменим проверама знања оцењује следећим оценама за описана постигнућа.
Одличан (5)
– ученик на постављено питање одговара самостално и показује висок ниво познавања градива (примењује га и у новој ситуацији)
– одговара на потпитања наставника без помоћи наставника и самостално повезује знања уводећи и појмове и појаве које се тичу других предмета, или на начин који показује висок степен развијености међупредметних компетенција.
– успешно решава задатке на свим нивоима постигнућа (почев од препознавања градива до примене наученог на новим примерима). –
– успешно актуализује своја знања и повезује их са стварним примерима из живота.
Врло добар (4)
– Ученик самостално одговара на питања, уз минималну помоћ и погрешке,
– добро познаје појмове који се тичу градива, не лута по теми постављеног питања,
– самостално одговара на потпитања која даје наставник, или уз малу помоћ наставника.
– успешно решава задатке на свим нивоима постигнућа, уз малу помоћ наставника.
Добар (3)
Ученик познаје градиво, уме да препозна појмове који се тичу градива и да их репродукује,
– уз помоћ наставника уме да одговори на потпитања, али често греши.
– Не открива узрочно-последичне везе и не може самостално закључивати о њима.
– Одговара на питања основног нивоа и задатке које је наставник већ давао на часу.
– Показује занимање и труди се, упркос свему.
Довољан (2)
– Ученик може набројати, именовати или уз помоћ наставника дефинисати само основне појмове,
– стално га треба подсећати и усмеравати у одговорима наводити на тачна решења и уз помоћ наставника је у стању да реши задатке основног нивоа.
– Отежано повезује дате чињенице и често греши у примени знања.
Недовољан (1)
Ученик није савладао основне појмове које садржи тема коју одговара,
не показује интересовање да уз помоћ наставника пронађе одговоре, одговара са „не знам“ и „дајте ми један“,
не жели усмено да одговара кад на њега дође ред или када га наставник позове да одговара.
Домаћи задаци и самосталан рад ученика код куће
Наставник води у електронском дневнику у оквиру формативног оцењивања евиденцију о домаћим задацима и индивидуалним задацима које је дао ученику.
Три ненаписана домаћа задатка вреднују се оценом недовољан (1)
Уколико ученик није понео домаћи задатак на час (није донео свеску, радну свеску, презентацију, плакат, пано или нешто друго), сматра се да га није урадио.
Уколико ученик покаже на следећем часу уредно написан домаћи задатак, наставник то бележи у e-дневник, али се не брише минус или други знак да је задатак неизвршен, уколико ученик заиста није поправио свој однос према домаћим задацима.
Уколико ученик добије посебан задатак у договору са наставником, бира облик у којем ће га представити.
Групни рад и рад у радионици
Оцена за рад у групи иста је за све ученике у групи, осим уколико наставник није донео посебан поступак вредновања групног рада.
Знање стечено у групном раду вреднује се индивидуално и важи за целу тему, а не само за посебне радне задатке групе.
Напредни ниво – оцене: врло добар (4) и одличан (5)
- Ученик сарађује са свим члановима групе, уважава њихове потребе, пажљиво слуша друге, поштује договоре групе, не касни, своје обавезе извршава на време и тачно.
- Ученик поседује знања, показује спремност да прикупља нове информације, активно подстиче размену идеја и знања са члановима групе и уважава њихове идеје, често поставља питања која се односе на тему.
- Ученик је у потпуности посвећен решавању задатка групе. Даје предлоге како решавати задатак.
Средњи ниво – оцене: добар (3)
- Ученик сарађује са члановима групе уз мање тешкоће, повремено има проблема у комуникацији али их самостално решава, своје обавезе извршава уз подсећање и опомињање.
- Ученик поседује извесна знања и повремено суделује у размени идеја, повремено поставља питања која се односе на тему.
- Ученик уз помоћ наставника и/или осталих чланова групе учествује у решавању задатка. Ретко има предлоге како решавати задатак али кад га добије ради по њему. Повремено има активности које не доприносе решавању задатка.
Основни ниво – оцене: довољан (2)
- Ученик повремено има сукобе у којима напада особе а не проблем, своје обавезе извршава ретко и делимично.
- Ученик поседује мало знања и показује малу спремност да прикупља нове информације, ретко учествује у размени идеја, ретко поставља питања која се односе на тему.
- Ученик минимално доприноси решавању задатака. Нема предлоге како решавати задатке и када добије предлоге слабо их реализује.
Незадовољавајући ниво – оцена: недовољан (1)
- Ученик омета рад групе, неконструктивно се понаша, доприноси сукобима у групи и не извршава своје обавезе.
- Ученик ништа не зна о теми и нема интересовање да сазна.
- Не учествује у размени идеја.
- Никад не поставља питања која се односе на тему.
- Ученик омета решавање задатка.
***
Ангажовање на часу и однос према раду
Ограничено се труди – недовољан (1)
- Ученик не учествује у раду или приводи крају само неколико задатака;
- Потребно га је стално подсeћати на започети задатак, није мотивисан;
- Не довршава задатке, прескаче их, даје нетечна решења и касни у раду.
Делимично се труди – довољан (2)
- Ученик је делимично мотивисан је да заврши већину задатака
- С времена на време треба га подсећати на обавезе;
- Само повремено слуша са пажњом и учествује у дискусијама и активностима, само повремено сарађује у групном раду.
Довољно се труди – добар (3)
- Ученик је мотивисан да ради једноставније задатке;
- Завршава задатке на време;
- Обично слуша са пажњом и учествује у складу са својим могућностима, умерено сарађује у групном раду.
Изражено се труди – врло добар (4)
- Ученик је лично мотивисан за рад;
- Са вољом завршава задатке;
- Повремено тражи изазове у учењу;
- Скоро увек слуша са пажњом, учествује у дискусијама и активностима одељења, сарађује у групном раду.
Изузетно се труди – одличан (5)
- Ученик тражи изазове у учењу;
- Задатке завршава са ентузијазмом;
- Слуша са пажњом;
- Проактивно учествује у дискусијама/активностима;
- Доприноси корисним разменама током групног рада;
- Преузима одговорност за сопствени развој и правилно га процењује.
ПОСЕБНИ КРИТЕРИЈУМИ ОЦЕЊИВАЊА
Посебни критерујуми се односе на квалитет усвајања знања из посебних образовно – васпитних области и усклађеност са исходима и стандардима постигнућа ученика.
СРПСКИ ЈЕЗИК
У току школске године из српског језика ће се оцењивати:
- Језичка култура (усмени одговори, дискусија, процена и сл.);
- Контролни задаци/вежбе из граматике, правописа и књижевности;
- Писмени задаци (2 писмена задатка, у сваком полугодишту по један);
- Домаћи задаци;
- Активности и ангажовање на часу, однос према раду, учешће у различитим облицима групног рада.
Број оцена по полугодишту је најмање 4.
СРПСКИ ЈЕЗИК | ||||
Књижевност | Оцена довољан два (2) | Оцена добар три (3) | Оцена врло добар (4) | Оцена одличан (5) |
*препознаје књижевне родове *препознаје књижевне врсте * препознаје риму, стих и строфу у лирској песми | *одређује ликове у књижевноуметничко м тексту *одређује главни догађај у књижевноуметничко м тексту * одређује време и место дешавања радње | * разликује лирску од епске песме * одређује карактеристичне особине, осећања, изглед и поступке ликова као и њихове односе * уочава везу међу догађајима * разликује приповедање од дијалога и описивања | * разуме фигуративну употребу језика у књижевноуметничк ом тексту * тумачи особине, понашање и поступке ликова позивајући се на текст * уочава узрочно последичне везе међу догађајима у тексту * тумачи идеје у књижевноуметничк ом тексту и аргументује их | |
Култура изражавања – усмено и писмено изражавање
| * разуме дословно значење текста | * одређује основну тему текста * разликује књижевноуметнички од информативног текста * процењује садржај текста на основу задатог критеријума * изводи једноставне закључке на основу текста | * износи свој став о садржају текста и образлаже зашто му се допада/ не допада,због чега му је занимљив/ незанимљив | * изводи сложеније закључке на основу текста * објашњава догађаје и поступке ликова у тексту |
СРПСКИ ЈЕЗИК | ||||
Језик-граматика и правопис | Оцена довољан два (2) | Оцена добар три (3) | Оцена врло добар (4) | Оцена одличан (5) |
* препознаје врсте речи * препознаје врсте реченица * препознаје граматичке категорије променљивих речи * препознаје антонимију * препознаје синонимију | * познаје значење речи и фразеолоизама који се употребљавају у свакодневној Комуникацији * употребљава велико слово * користи скроман фонд речи и правилно их употребљава *пише честитку, позивницу, разгледницу * препознаје подврсте речи * препознаје лице, број и род личних заменица * препознаје граматичке категорије глагола * препознаје субјекат и глаголски предикат | * одређује врсте речи * одређује подврсте речи *одређује лице, број и род личних заменица *одређује граматичке категорије глагола *одређује субјекат и глаголски предикат * одређује реченице различите по комуникативној функцији и облику * саставља реченице различите по комуникативној функцији и облику * пише писмо и уме да га адресира | * именује врсте и подврсте речи * уме да промени облик променљивих речи према задатом критеријуму * пише јасним, потпуним и добро обликованим реченицама * користи богат фонда речи * прича на задату тему * образлаже идеје * аргументује свој став
|
ОЦЕЊИВАЊЕ ПИСМЕНИХ ЗАДАТАКА
Све писане провере знања треба писати писаним словима читко и уредно.
Оцена | Критеријум за оцењивање
|
Одличан (5)
|
|
Врло добар (4)
|
|
Добар (3)
|
|
Довољан (2)
|
међу елементима; нису изнети закључци;
|
Недовољан (1) |
|
МАТЕМАТИКА
У току школске године из Математике ће се оцењивати:
- Усмени одговори ученика;
- Контролни задаци/вежбе (после сваке теме/области);
- Писмени задаци (4 писмена задатка, у сваком класификационом периоду по један);
- Домаћи задаци;
- Активности и ангажовање на часу, однос према раду, учешће у различитим облицима групног рада.
- Број оцена по полугодишту је најмање 4.
МАТЕМАТИКА | ||||
Скуп природних бројева | Оцена довољан два (2) | Оцена добар три (3) | Оцена врло добар (4) | Оцена одличан (5) |
* Чита и пише бројева у декадном бројевном систему *Записује и чита разломке *користи одговарајуће термине везане за разломке | * уме да основу текста правилно постави израз са једном рачунском операцијом * уме да решава једначине * уме да израчуна половину, четврину и десетину неке целине * Примењује упзнатиа својстава рачунских операција при трансформисању израза и код рачунских олакшица *упоређује разломке | * рачуна вредност израза с највише две операције * уме да одреди решења неједначине са једном операцијом * уме да израчуна н –ти део неке целине и обрнуто, упоређујући разломке облика 1/н (н≤10) *разврстава разломке према задатим критериума | * уме да решава сложеније проблемске задатке дате у текстуалној форми * зна да израчунава део а/б (б≤10, а<б ) неке целине и то користи у задацима * уме да решава задатке са разломцима | |
Мере и мерење | * зна коју јединицу мере да употреби за мерење дужине, а коју за површину | * претвара јединице за мерење из веће у мање и обрнуто | *претвара јединице за мере које су изражене из више мера у једну меру | *уме да решава задатке са јединицама мере |
Површина | *зна образац за израчунавање површине правоугаоника, квадрата, квадра и коцке * препознаје мрежу модела коцке и квадра | * Рачуна површине правоугаоника, квадрата, квадра и коцке када су подаци дати у истим мерним јединицама | * Решава текстуалне задатаке где се тражи израчунавање површине правоугаоника, квадрата, квадра и коцке * уме да израчуна површину сложених фигура у равни када су подаци дати у истим мерним јединицама | * Решава сложеније текстуалне задатаке где се тражи израчунавање површине правоугаоника, квадрата, квадра и коцке * уме да израчуна површину сложених фигура у равни |
Домаћи задаци су веома значајни облик проверавања ученичких знања и умења у настави математике. Задају се углавном после сваког наставног часа без обзира да ли је он час стицања нових знања или час увежбавања и имају за циљ да ученици самосталним радом додатно увежбају наставне садржаје који су рађени на часовима.
ПРИРОДА И ДРУШТВО
Ученици 4. разреда се из предмета Природа и друштво оцењују на три начина:
1) писмено (после сваке теме);
2) усмено;
3) на основу активности на часу – самостални практични рад ученика
4) ангажовање и рад домаћих задатака
Број оцена по полугодишту је најмање 4.
ПРИРОДА И ДРУШТВО | ||||
Моја домовина, део света | Оцена довољан два (2) | Оцена добар три (3) | Оцена врло добар (4) | Оцена одличан (5) |
* познаје географски положај и основне одреднице државе Србије | * зна географски положај и основне одреднице државе Србије | * уме да пронађе основне информације на географској карти Србије | * уме да чита географску карту примењујући знања о странама света и значењу картографских знакова | |
Сусрет са природом | * зна шта је добробит животиња | * разликује станишта према условима живота и живим бићима у њима | * разуме међусобну зависност живих бића у животној заједници | * разуме повезаност живе и неживе природе на мање очигледним примерима |
Истражујем природне
појаве | * уме да препозна кретање тела у различитим појавама | * разликује промене материјала при којима настају други материјали * разликује материјале који су добри проводници топлоте и електрицитета | * зна да кретање тела зависиод силе која на њега делује,врсте подлоге и облика тела * зна промене материјала * зна да својства материјала одређују њихову употребу | * примењује знање о променама материјала за објашњење појава у свом окружењу |
Материјали,производња и потрошња | * набраја које људске делатности постоје и зна њихову улогу | * разликује обновљиве и необновљиве природне ресурсе | * зна која су права и обавезе чланова у различитим друштвеним групама * зна поступке за очување и унапређивање људског здравља * зна који су главни извори опасности по здравље и живот људи и основне мере заштите | * разуме еколошку оправданост употребе обновљивих ресурса и рационалног коришћења необновљивих ресурса * разуме да се права и обавазе чланова друштвених група међусобно допуњују |
ПРИРОДА И ДРУШТВО | ||||
Осврт у назад, прошлост | Оцена довољан два (2) | Оцена добар три (3) | Оцена врло добар (4) | Оцена одличан (5) |
* препознаје основна културна и друштвена обележја различитих историјских периода * препознаје на основу карактеристичних историјских извора о ком периоду или личности је реч | * зна најважније догађаје, појаве и личности из прошлости | * зна основне информације о начину живота људи у прошлости | * зна шта је претходило, а шта је уследило након важних историјских догађаја и појава |
ЛИКОВНА КУЛТУРА
Број оцена по полугодишту је најмање 4.
Уколико ученик нема развијен ликовни таленат, узима се у обзир његова активност на часу, ангажовање, редовно доношење прибора и однос према предмету.
На сваком часу наставник прозива ученике и води евиденцију о њиховим прибору за рад и радовима.
За три узастопно неурађена/недовршена рада и немање прибора за рад ученик добија недовољну оцену.
Пошто се часови ликовне културе одржавају једном недељно, то значи да ученик није радио три недеље заредом. Ученик слабу оцену може да поправи ако покаже да даље континуирано ради.
- На висину оцене утичу следећи сегменти: оствареност задатка, оригиналност решења, коришћење техника, адаптибилност и креативне импровизације, вербално изражавање ученика у дискусијама естетске анализе, повезивање садржаја са свакодневним животом, препознавање ликовних елемената у уметничким делима, активност на часу, додатна знања и примена на часовима, степен личног развоја, одговорност према предмету, материјални и социјални услови у којима учи и ствара ученик.
- Неће се позитивно оцењивати кампањски рад. То значи да ученик не би требало себи да дозволи гомилу минуса, а потом да доноси одрађене задатке (најчешће урађене код куће) очекујући високу позитивну оцену. Наставник прати активност ученика током целе школске године и овакво понашање, под изговором да се поседују радови ван рокова оцењивања, нису прихватљиви.
- Ученик који је предао туђи рад, рад који је одрадио родитељ и сл., биће опоменут. Уколико се таква пракса настави, биће оцењен недовољном оценом.
ЛИКОВНА КУЛТУРА | ||||
, КОЛАЖ,ФРОТАЖ, ДЕКОЛАЖ, АСАМБЛАЖ
| Оцена довољан два (2) | Оцена добар три (3) | Оцена врло добар (4) | Оцена одличан (5) |
* редовно доноси прибор и заинтересован за рад | *зна да својим речима објасни технике: колаж, деколаж, фротаж, асамблаж | * самостално преобликује материјал и прилагођава задатој теми | * маштовито, и јединствено користи разне материјале за компоновање, креативно доради или преобликује неки предмет | |
ВЕЗИВАЊЕ ОБЛИКА У ТРОДИМЕНЗИОНАЛНОМ ПРОСТОРУ
| * редовно доноси прибор и заинтересован за рад | * ученик уз подстицај уочава и представља облике у тродимензионалном простору у равни | *самостално представља облике у тродимензионалном простору у равни | ** маштовито, и јединствено представља облике у тродимензионалном простору у равни |
СЛИКАРСКИ МАТЕРИЈАЛИ И ТЕХНИКЕ И | * редовно доноси прибор и заинтересован за рад | *набраја сликарске технике акварел технике и темпера боја, као и пастелних боја и креда у боји | * самостално користи материјал и технике на задатој теми | * маштовито, и јединствено користи разне материјале и технике , креативно завршава свој рад |
ОСНОВНЕ И ИЗВЕДЕНЕ БОЈЕ
| * редовно доноси прибор и заинтересован за рад | *зна да наброји основне и изведене боје | * самостално се ликовно изражава основном и изведеном бојом | * креативно, маштовито ствара композицију |
ЛИНИЈА,ПОВРШИНА, ВОЛУМЕН,БОЈА,ПРОСТОР
| * редовно доноси прибор и заинтересован за рад | *зна шта је површина, волумен, боја, простор | * самостално се ликовно изражава бојом, цртом, површином, тоном, волуненом или простором | * креативно, маштовито ствара композицију линија, површина, простора, волумена и боја |
АМБИЈЕНТ-СЦЕНСКИ ПРОСТОР
| * редовно доноси прибор и заинтересован за рад | * прави једноставне лутке и маске на задату тему уз сугестије | * самостално прави лутке и маске на задату тему | * маштовито, креативно, оригинално прави лутке, маске и костиме |
МУЗИЧКА КУЛТУРА
Ученик треба да има најмање 2 бројчане оцене у полугодишту.
Следеће категорије се оцењују посебно, а све заједно чине закључну оцену.
Оцењивање ученика на часовима музичке културе спроводи се усменим путем и практично кроз свирање и певање
. Формативно оцењивање ученик има најмање два пута у току полугодишта.
Оцењивање није искључиво везано за оцену музичких способности већ и у функцији награде за интересовање, активност и љубав према музици. Сваки ученик се приликом оцењивања извођења музике оцењује спрам својих могућности али и спрам личног залагања, труда, рада и активности на часу. На часу се индиректно оцењује и вреднује доношење прибора за рад, понашање и дисциплина ученика на часу, помоћ осталим ученицима приликом израде неког задатка, активност и труд.
МУЗИЧКА КУЛТУРА | ||||
ИЗВОЂЕЊЕ МУЗИКЕ А)ПЕВАЊЕ Б)СВИРАЊЕБ | Оцена довољан два (2) | Оцена добар три (3) | Оцена врло добар (4) | Оцена одличан (5) |
* Ученик : -пева песме по слуху - пева песме по сопственом избору | * Ученик зна да пева једноставне музичке моделе као звучну припрему за поставку музичке писмености | * Ученик зна да свира пратњу за бројалице и песме на дечијим ритмичким инструментима | * Ученик зна да свира једноставне песме на мелодијским инструментима Орфовог инструментарија | |
СЛУШАЊЕ МУЗИКЕ | * Ученик : -препозна неке инструменте у одређеним композицијама -разликује народну и уметничку музику | * Ученик препознаје различита темпа и динамику | * Ученик: -препознаје резличите тонске боје (гласове и инструменте) - препознаје композицију коју је раније слушао на основу одломака | *Ученик уочава и препознаје динамичке разлике у слушаним композицијама |
СТВАРАЊЕ МУЗИКЕ | *Ученик се труди и покушава да понови осмишљене покрете | *Ученик понавља већ осмишљен покрет | *Ученик самостално креира покрет | *Ученик: користи различите изворе звука за креирање једноставних ритмичких и звучних ефеката као пратња за бројалице, песме -самостално креира кореографију -осмишљава мелодију на задати текст |
ФИЗИЧКО И ЗДРАВСТВЕНО ВАСПИТАЊЕ
Ученик добија оцену на основу следећих елемената:
1. Активност и однос ученика према физичком васпитању – 2 оцене;
2. Достигнуће савладаних вештина – 2 оцене
3. Приказ једног од усвојених комплекса вежби обликовања – достигнут ниво постигнућа моторичих знања, умења и навика (напредак у усавршавању технике), 2 оцене;
Приликом оцењивања узима се у обзир способност ученика, степен спретности и умешности.
ФИЗИЧКО ВАСПИТАЊЕ | ||||
ОСНОВИ СПОРТСКИХ ИГАРА
| Оцена довољан два (2) | Оцена добар три (3) | Оцена врло добар (4) | Оцена одличан (5) |
* редовно доноси опрему *зна правила игре, *показује минимум интересовања за физичку културу | *поштује правила игре *ради уз помоћ | * самостално изводи активности уз мање грешке | * правилно и самостално изводи све активности | |
РИТМИЧКА ГИМНАСТИКА И НАРОДНИ
| * редовно доноси опрему *на правила игре, *показује минимум интересовања за физичку културу * учествује у народним играма | *поштује правила игре *ради уз помоћ | * самостално изводи активности уз мање грешке | * правилно и самостално изводи све активности |
ВЕЖБЕ НА СПРАВАМА И ТЛУ
| * редовно доноси опрему *зна правила игре, *показује минимум интересовања за физичку културу | * користи справе уз помоћ | * користи справе уз мању несигурност | * вешто, сигурно и самостално користи справе |
ЗДРАВСТВЕНО ВАСПИТАЊЕ
| *познаје значај правилног држања тела и одржавања личне хигијене | *зна значај правилног држања тела и одржавања личне хигијене на здравље | *разуме значај правилног држања тела и одржавања личне хигијене на здравље | *разуме значај правине исхране, као и ритам рада и одмора на здравље |
АТЛЕТИКА | * редовно доноси опрему *зна правила игре, *показује минимум интересовања за физичку културу | *поштује правила игре *ради уз помоћ | * самостално изводи активности уз мање грешке | * правилно и самостално изводи све активности |
- Ученик чије су моторичке способности опале, и који не испуњава очекиване стандарде, као и који не показују ни минимум интересовања за одржавање својих моторичких и функционалних способности, а који је здрав, упућује се на корективно-педагошки рад.
ГРАЂАНСКО ВАСПИТАЊЕ | |||
ПОДСТИЦАЊЕ ГРУПНОГ РАДА, ДОГОВАРАЊА И САРАДЊЕ СА ВРШЊАЦИМА И ОДРАСЛИМА | Оцена задовољава | Оцена добар | Оцена истиче се |
* учествује у групном облику рада *укњучује се у процес одлучивања од заједничког интереса | * овладава социјалним сазнањима о себи и другима | * активно учествује у групном облику рада *прилагођава своје мишљење групи ради изналажења заједничког решења | |
ДЕЧЈА ПРАВА СУ УНИВЕРЗАЛНА, ЈЕДНАКА ЗА СВЕ | *наводи поједина дечја права *познаје своја права | * познаје своја права и придржава их се и у решавању тешких ситуација | * самостално одабира вредности у оквирима дечјих и људских права међусобно их упоређује и придржава их се |
ЗАЈЕДНО СТВАРАМО ДЕМОКРАТСКУ АТМОСФЕРУ У НАШЕМ РАЗРЕДУ, ШКОЛИ | * познаје обележја тимског рада и његове предности | * уочава разлике у функционисању тима и групе *саосећа са другима и спремност на пружање помоћи онима који су у невољи | * негује сарадничке односе у оквиру тима *спремност на заступање и заштиту својих и туђих права *познаје основне поступке мирног решавања сукоба |
ЖИВИМ ДЕМОКРАТИЈУ, ДЕМОКРАТСКА АКЦИЈА | * уважава различитости поштујући демократичност заједничког решења проблема | * разуме друштвену одговорност себе као члана друштва | * ненасилно решава све проблеме *спремност на преузимање јавне одговорности за своје поступке |
ЉУДСКО БИЋЕ JE ДЕО ЦЕЛОГ СВЕТА, РАЗВИЈАЊЕ ЕКОЛОШКЕ СВЕСТИ | *заинтересованост за заштиту света око себе | *спремност на заступање еколошких ставова | * преузима одговорност за очување животне средине у свом непосредном окружењу и подстиче друге да то исто раде |
ДИГИТАЛНИ СВЕТ | ||||
Оцена довољан два (2) | Оцена добар три (3) | Оцена врло добар (4) | Оцена одличан (5) | |
1. ДИГИТАЛНО ДРУШТВО | Селектовање и основно форматирање текста (величина и боја слова, подебљавање, искошавање и подвлачење текста).
| Селектовање и основно форматирање текста (величина и боја слова, подебљавање, искошавање и подвлачење текста). Селектовање, копирање/исецање и лепљење текста. Уметање слике у текст, додавање оквира, позиционирање слике у односу на текст.
| Селектовање и основно форматирање текста (величина и боја слова, подебљавање, искошавање и подвлачење текста). Селектовање, копирање/исецање и лепљење текста. Уметање слике у текст, додавање оквира, позиционирање слике у односу на текст. Уз помоћ радити пројектни задатак или неке његове делове: претраживање интернета (пробрани елементи напредне претраге);
| Селектовање и основно форматирање текста (величина и боја слова, подебљавање, искошавање и подвлачење текста). Селектовање, копирање/исецање и лепљење текста. Уметање слике у текст, додавање оквира, позиционирање слике у односу на текст. Пројектни задатак који подразумева: – претраживање интернета (пробрани елементи напредне претраге); – израду или прилагођавање графике у складу са темом; – креирање текстуалног документа који садржи слике. |
2. БЕЗБЕДНО КОРИШЋЕЊЕ ДИГИТАЛНИХ УРЕЂАЈА | Прикупљање материјала за презентацију | Прикупљање материјала за презентацију,креирање основних елемената слајда и пружање помоћи у реализацији ацији презентације | Припрема, школског догађаја за ученике млађих разреда којим се промовише безбедно и одговорно понашање приликом коришћења интернета | Припрема, организација и реализацијашколског догађаја за ученике млађих разреда којим се промовише безбедно и одговорно понашање приликом коришћења интернета |
3. АЛГОРИТАМСКИ НАЧИН РАЗМИШЉАЊА | Користи линијске програме који садрже променљиве- блок Питај и чекај и блок Одговор | Користи програме који садрже променљиву и понављање (програмски циклус) (нпр. програм који тражи унос броја који ће одредити број понављања неке акције попут исцртавања кратке линије, квадрата и сл.)
| Користи програме који садрже гранање које зависи од интеракције са корисником (нпр. програм који захтева унос одговора на питање на основу кога ће вратити или поруку Твој одговор је тачан или поруку Твој одговор није тачан).
| Креирање програма у којима се остварује интеракција са корисником коришћењем блокова Питај и чекај и Одговор. Креирање програма који треба да захтева од корисника да нпр. унесе неки број или реч и да на основу тог уноса изврши одговарајућу акцију (испише поруку, нацрта облик, репродукује звук). По могућности, ти програми треба да садрже понављање и/или гранање |
У настави оријентисаној на процес учења и достизање исхода учења вреднују се процес и продукти учења али и поједине технике које ученик у већој или мањој мери користи на овим часовима:
– Самопроцена: програм наставе и учења очекује да ученици објасне нпр. начин функционисања једноставних алгоритама (укључујући и оне које су сами креирали), тестирају их, а затим откривају и исправљају грешке у њима. Неговање праксе исказивања рефлексивних коментара током представљања онога што су урадили прилика је за развој самоувида и саморегулације у учењу и основа за процену властитог постигнућа ученика;
– Вршњачка процена: ова врста процене постигнућа ученика природно се надовезује на процес самопроцене – ученици раде у пару или групи на истом задатку и имају могућност да, делећи одговорност, стварају и исправљају решења, те пружају конструктивне повратне информације. (Ова метода широко је распрострањена у ИТ индустрији од стране професионалних програмера (програмирање у пару) и лако ју је превести у учионицу.).
– Отворена питања: знање ученика о концептима који су обухваћени програмом неће увек бити лако уочљиво. Постављање отворених питања један је од начина на који наставник може да процени постигнућа својих ученика, али и да допринесе продубљивању њиховог разумевања конкретног концепта. Питања која почињу са „Зашто” или „Како” посебно су корисна: Зашто није добро да чашу са слатким пићем држиш поред дигиталног уређаја? Како ради твој алгоритам? Зашто је потребно да водиш рачуна о дужини времена које проводиш у раду са дигиталним уређајем? итд.;
- Већ знам – Желим да научим – Научио/ла сам: коришћење рубрика за идентификацију онога што већ знају, шта желе да науче и, накнадно, онога што су научили, корисна је техника коју ученици могу да користе за подршку самосталном учењу, а наставник за процену њихових постигнућа.