


Критеријуми оцењивања за предмет ликовна култура
Оцењивање из предмета ликовна култура обавља се полазећи од ученичких способности, степена спретности и умешности. Уколико ученик нема развијене посебне способности, приликом оцењивања узима се у обзир индивидуално напредовање у односу на сопствено претходно постигнуће, могућности и ангажовање ученика у наставном процесу.
Рад са ученицима са изузетним способностима је прилагођен и обогаћен применом индивидуалног образовног плана и оцењује се на основу остварености циљева и прописаних стандарда постигнућа, као и на основу ангажовања.
Оцењивање ученика може бити сумативно и формативно и треба бити континуирано. Формативне оцене наставник бележи у своју педагошку свеску и електронски дневник, подразумева активности/ангажовање ученика на сваком часу,праћења напредка и самосталности у раду, сарадња са другим ученицима, учествовање на конкурсима/ такмичењима...
Сумативно оцењивање јесте вредновање ученика на крају једне теме / области и оцена је бројчана.
Ученици се оцењују практично-ликовни радови, израда презентација; усмено- за усвојена знања из области ликовне културе (основни појмови); за доношење или недоношење прибора (за недоношење прибора на час ученик добија један минус. Три минуса ( за три недеље ) ученик добија оцену 1 ).
Практичан рад представља ликовни рад ученика у различитим техникама визуелних уметности.
Рад подразумева припрему за час, комплетан прибор, ангажовање,дискусију,критичко мишљење, идеју, кретивност, скицирање и практичан рад ( цртање, сликање, вајање…). Ликовни рад се оцењује бројчаном оценом од 1 до 5.
Ученик треба да има минимум 4 оцене у полугодишту у 5. разреду и минимум 2 оцене од 6. до 8. разреда.
Бројчано оцењивање успеха ученика из предмета обавља се на основу следећих критеријума:
Оцена одличан 5:
- ученик остварује веома значајан напредак у савладавању програма предмета у потпуности самостално испуњавање захтева који су утврђени на основном и средњем нивоу, као и већину захтева са напредним нивоима посебних стандарда постигнућа, односно захтева који су одређени индивидуалним образовним планом и прилагођеним стандардима постигнућа, уз веома висок степен ангажовања
- ученик бира адекватна средства, материјале, технику, поступак помоћу којих ће најбоље реализовати задату тему и своју идеју -самостално, на креативан и маштовит начин реализује задатак
-примењује знања о ликовним елементима за постизање одређених ефеката
-користи тачне термине из визуелних уметности примерене узрасту и садржају када образлаже свој рад.
-описује потребна знања и вештине које су неопходне у занимањима везаним за визуелне уметности.
-користи друга места и изворе нпр. библиотека, интернет....да би проширио своја знања -разуме међусобну повезаност и утицај уметности и других области живота
-анализира одабрана уметничка дела у односу на време настанка и према културној припадности, описује основне карактеристике и намеру уметника
Оцена врло добар 4:
-ученик који остварује значајан напредак у савладавању програма предмета у потпуности, самостално, испуњавање захтева који су утврђени на основном и средњем нивоу, као и део захтева са напредним нивоима посебних стандарда постигнућа уз мању помоћ наставника, односно захтева који су одређени индивидуалним образовним планом и прилагођеним стандардима постигнућа, уз висок степен ангажовања
- ученик на занимљив начин истражује и обрађује материјал
-познаје и користи у свом раду изражајне могућности класичних и савремених медија ,
техника и материјала визуелних уметности
-одабира адекватан садржај да би представио неку идеју или концепт
-познаје места и изворе где може да прошири своја знања везана за визуелне уметности,
нпр музеј,галерија , атеље , уметничка радионица
-зна неколико примера примене визуелних уметности у свакодневном животу
-лоцира одабрана уметничка дела у историјски и друштвени контекст
-користи тачне термине, нпр. текстура , ритам , облик....када образлаже свој рад и радове
других.
Оцена добар 3:
-ученик који остварује напредак у савладавању програма предмета у потпуности,
самостално испуњавање захтева који су утврђени на основном и већем делу на средњем
нивоу посебних стандарда постигнућа, односно захтева који су одређени
индивидуалним образовним планом и прилагођеним стандардима постигнућа, уз
ангажовање ученика
-даје стереотипна решења
-минимално експериментише са материјалом
- видан је покушај али критеријуми делимично испоштовани -описује свој рад и радове других нпр. исказује утисак
-описује разлике које уочава на уметничким радовима из различитих земаља , култура и периода -зна да наведе различита занимања за која су потреба знања и вештине стечени учењем
у визуелним уметностима , нпр. костимограф, дизајнер , архитекта....
Оцена довољан 2:
-ученик који остварује минималан напредак у савладавању програма предмета и испуњавање уз помоћ наставничких захтева који су утврђени у већ делу основног нивоа постигнућа, односно захтева који су одређени индивидуалним образовним планом и прилагођеним стандардима постигнућа и ангажовања ученика -испоштовани основни захтеви
- способан је да заврши цртеж до краја макар испоштован само један део постављених захтева -разликује и користи у свом раду основне медије,материјале и технике визуелних уметности.
-ученик наводи карактеристике свог рада и није у стању да објасни шта је желео да постигне -описује свој рад и радове других
Оцена недовољан 1:
-ученик који не остварује минималан напредак у савладавању програма предмета и ни
уз помоћ наставника не испуњава захтеве који су утврђени на основном нивоу
постигнућа
-није ангажован ни мало у процесу наставе
-не препознаје и не разуме кључне појмове
-не примењује одговарајуће поступке у решавању једноставних проблемских задатака -не доноси прибор
Напомена: свака оцена се може поправити. Ученици добијају и коректуру током стваралачког процеса,а приликом оцењивања радова савет за побољшање рада и оцене.